Okyanus Çocuk Okullarında Rehberlik;
Okul öncesi psikologları olarak bizler; çocuklarla iletişim kurmanın tek yolu olan sevgi ile dünyalarına giriyoruz. Çocuğun yaşantısındaki güçlü değişkenlerin (aile, okul) birbirinden haberdar olmasını, ortak amaç için doğru hareket edilmesini, gidilecek yönün belirlenmesini, çocuğun gelişiminin izlenmesini, ihtiyaçlarının tanınmasını sağlamaktayız. Okul öncesinde psikologlar, çocuğun; duygusal, zihinsel, fiziksel, sosyal gelişiminin boyutlarını desteklemek için eğitim sürecinde aktif olarak rol alır.
Oryantasyon Süreci:
Anaokulu, çocuğun aileden ayrı bir birey olarak var olmayı deneyeceği sahadır. Bu başlangıcın mutlu ve güven dolu olması önemlidir. Bunun için okul öncesi psikologları olarak okulun ilk günlerinde; oryantasyon çalışmalarını yürütürüz. Alışma ve uyum sürecinde çocuk tek başına değildir. Aile oryantasyon sürecinde çocuklarının yanında olur. Onunla birlikte aileye de rehberlik yapılır ve süreç hakkında geri bildirimlerde bulunulur.
Doğal Gözlem:
Okul öncesi dönemde, çocukların kendilerini en doğal şekilde ortaya koydukları süreç, sınıf ortamındaki oyun oynama süreçleridir. Doğal davranış gözlemi, öğrencimiz hakkında sosyal ve iletişim becerileri konusunda bilgi sağlar. Edinilen bilgi, öğretmen ve aile ile paylaşılır. Çocuğun güçlü ve geliştirilmesi gereken yönleri belirlenir.
Bireysel Görüşmeler:
Hızla değişen dünyada, çocuklarımıza duygu ve düşüncelerini ifade etmeyi öğretmenin yanı sıra, sorunlarını doğru kaynaklarla paylaşmalarını sağlamak için bireysel görüşmeler yapılır. Bu amaçla tüm öğrencilerimizle görüşmeler yaparak evde veya okulda yaşadıkları her türlü problemleri bizlerle paylaşmalarını sağlıyoruz. Duygularını, akıllarından geçenleri ifade etmeleri için yüreklendiriyoruz.
İlgi ve Yeteneklere Yönelik Çalışmalar:
Öğrencilerimizi özellikle branş derslerinde gözlemliyor ve öğretmenlerden bilgi alarak ilgi duydukları ve yetenekli oldukları alanlarda başarılı olabilmeleri için gerekli motivasyonu sağlıyoruz. Yetenek kulüplerine seçilmeden yetenek ve ilgi testleri yaparak seçeceği yetenek kulübü için rehberlik yapıyor, böylece verdiğimiz kararların doğruluğunu destekliyoruz. Sınıflarımızda görsel, bedensel, doğa ve müzik zekâsı gibi çoklu zekâ öğretim alanları kullanılmaktadır.
Öğrencilerimiz;
İlgi ve Yetenek Odamızda, olayları algılamada daha geniş bir düşünce anlayışına sahip olurlar.
Fen ve Matematik İlgi ve Yetenek Odamızda araştırır, neden sonuç ilişkisi kurarlar.
Müzik İlgi ve Yetenek Odamızda ritim duygusu gelişir, orff metodu ile temel müzik eğitimi alırlar.
Drama İlgi ve Yetenek Odamızda sosyalleşerek, özgüven sahibi olurlar.
Jimnastik İlgi ve Yetenek Odamızda bedenlerini fark ederler.
Resim İlgi ve Yetenek Odamızda iç dünyalarını keşfederler.
Dans İlgi ve Yetenek Odamızda esnek bir denge ve hareket yeteneği kazanırlar.
Sosyal Beceri Programı:
Sosyal beceri ve karakter eğitimi sayesinde çocuklarımıza tüm insanlık için geçerli olan evrensel değerleri öğretiyor ve toplumumuzun da temelini oluşturan ahlaki değerleri benimsemeleri için, her hafta 1 saat okul psikologlarının sınıf içinde aktif olduğu sosyal beceri dersleri yapıyoruz. Sosyal açıdan desteğe ihtiyaç duyan öğrencilerimiz için ikinci dönemde de bireyselleştirilmiş sosyal beceri programları uyguluyoruz. Her hafta bir proje seçmelerini ve sınıf içinde projelerini arkadaşlarına sunmalarını, daha sonrada diğer sınıflarda kendilerini ifade etmelerini istiyoruz.
Test ve Envanterler:
Çocukların akademik durumlarını, davranışlarını değerlendirmede ve psikolojik süreçlerini anlamada bir araç olan testler, okullarımızda psikologlar tarafından öğrencilere periyodik olarak ve ayrıca gerekli görülen durumlarda uygulanmaktadır. Test sonuçları ise, en kısa zamanda bireysel görüşmelerde ailelere aktarılır.
Öğrencimizle ilgili hangi alanların geliştirilmesi gerekiyorsa bu yönde çalışmalar yapılır. Anaokullarımızda uygulanan testler;
• Gelişim Testleri
• Dikkat ve Görsel Algı Testleri
• İlkokula Hazırlık Testleri
• Psikolojik Değerlendirme Testleri
• Yetenek ve İlgi Testleri
Aile Danışmanlığı:
Velilerimizin talep ettiği veya birimimizin ihtiyaç duyduğu zamanlarda velilerimizle bireysel görüşmeler yapıyoruz. Öğrencilerimizin gelişimleri ve problemleri hakkında anne-babaları bilgilendirerek çocuk yetiştirme konusunda gerekli danışmanlık hizmetini sağlıyoruz.
Ana-Baba Gelişim Çalışmaları:
Okul öncesi dönemde çocuklarımızın yaşayabilecekleri her türlü problem ve çözüm önerileri hakkında anne babalara bilgilendirici seminerler düzenleniyor. Yapılan seminerler ve pdr birimimiz tarafından özgün üretilen yayınlarla önleyici rehberlik hizmetleri sunuyoruz. Anne baba gelişim çalışmalarının amacı, anne babaların çocukları ile nasıl sağlıklı iletişim kurabileceklerini anlatmak, çocuğun süreç içinde gelişim ve değişimine ilişkin özelliklerini aktarmak, etkili anne baba olmaktan çocukluk çağında görülen davranış problemleri ve cinsel eğitime kadar aileyi ilgilendiren konularda aileye rehberlik etmektir.
Öğretmen Görüşmeleri:
Okul öncesi öğretmenleri ve okul öncesi psikologları olarak her zaman olumlu ve çocuk merkezli bir iletişim halindeyiz. Çocuklarımızın hayatında önemli bir etkiye sahip olan öğretmenlerimizle bireysel görüşmeler yaparak, her öğrencinin gelişimi hakkında sürekli bilgi alışverişinde bulunuyoruz.
Hizmet İçi Eğitimler;
Okul bünyesindeki psikologlarımız ve okulumuza davet ettiğimiz uzmanlarla, sürekli bir gelişim imkânı sunuyoruz. Öğretmenlerimizin çocuk psikolojisi, sağlığı ve doğru davranış yöntemleri konusunda uzmanlaşmalarına yardımcı oluyoruz.
DERGİ-BÜLTEN
Velilerimize öğretim yılı boyunca iki sayı ürettiğimiz, bölümümüzün eseri olan bir yayındır. Öğrencilerimizin velilerine ulaşan bu dergide bugüne ve yarına rehberlik edecek nitelikte makaleler kaleme alırız.
Aile içi iletişime değer katmayı, anne-babaların ilgisini bilgiyle daha özel hale getirmeyi amaçlayan, tamamen özgün üretilen, yazılarımızın altında kendi adımız üzerinde ise Okyanus PDR markası olan Rota Dergilerine ulaşmak için tıklayınız.