Üstün Zekalı Çocukların Eğitimleri Çok Önemli
Üstün Zekâlı Çocuklar Neden Mutsuz?
Türk Dil Kurumu zekâ kavramını “insanın düşünme, akıl yürütme, objektif gerçekleri algılama, yargılama ve sonuç çıkarma yeteneklerinin tamamı” olarak tanımlıyor. Üstün zekâ ise bu yetenekleri üst düzey yapabilme yeteneği olarak ifade ediliyor.
Peki, bu kadar özel yeteneklere sahip, akranlarının üzerinde performans sergileyen bir çocuk neden mutsuz olabilir?
Bilimsel araştırmalar gösteriyor ki, çocuklar potansiyellerinin altında ya da çok üzerinde beklentiler oluştuğunda yapılan işten keyif almıyor. Okullarda uygulanan eğitim içerikleri ortalama zekâ düzeyine sahip öğrencilere yönelik, aynı şekilde öğretmen de sınıf ortalamasına uygun düzeyde bir eğitim sunuyor. Bu düzey, üstün bir çocuğun beceri eşiğinin altında kaldığından çocuk derslerde sıkılıyor. Aynı çocuk, teneffüslerde ya da arkadaşlarıyla geçirdiği okul dışı zamanlarda ise kendi gibi düşünmeyen çocuklarla iletişim halinde. Dolayısıyla yine mutlu olamıyor.
Çocuğun etkili iletişim kurması için zihin akranlarıyla da bir arada olması gerekmektedir. O, evren üzerine deneyler yapmak isterken arkadaşı bilgisayarla oynamayı tercih ediyor. Üstün zekâlı bir çocuğun mutlu olması için geriye sadece ailesiyle geçirdiği zaman kalıyor. Ancak ülkemizde üstün zekâlı tanısı almış birçok öğrenci evde geçirdiği zamanlarda da kendini baskı altında hissediyor. Aile ile geçirilecek kaliteli zaman azaldıkça mutlu çocuk sayısı da azalmaya başlıyor.
Bu olumsuzlukları azaltabilmek adına, toplumun yüzde ikisini oluşturan üstün zekâlı çocukların, bireyselleştirilmiş bir eğitim programıyla ihtiyaçları belirlenmeli, hayalleri desteklenmelidir. Sürekli tekrarlarla öğrencileri sıkmak yerine proje ve bilimsel çalışmalarla öğrencinin zamanını verimli geçirmesi sağlanmalıdır.
Bu süreçte aileye düşen en önemli görev ise, çocuklara verilecek en değerli ödülün onlara ayrılacak zaman olduğunu unutmamasıdır.
“Başarı mutluluğu her zaman getirmeyebilir ama mutluluk mutlak başarıyla sonuçlanır.”
Hamit BEKÇİ
Okyanus Koleji Üstün Zekalılar ve Yetenekliler Ana Bölüm Başkanı