Müzikal Eğitim Almanın Faydaları
Yıllardır üzerinde belki de en çok konuşulan kavram zeka olmuştur.Zeka, hayat süresince karşılaşılan farklı durumlarda ve olaylarda sorunların üstesinden gelerek problemleri çözme ve yeni ürünler, yeni çözümler yaratabilme kapasitesidir.
PekiSon 30 yıllara damgasını vuran ve bir öğrenme psikoloğu olan HowardGardner’inçoklu zeka kuramında bahsettiği müziksel ve ritmik zeka nedir?
Müziksel-ritmikzeka,sesler,notalar,ritimlerledüşünme,farklı sesleri tanıma ve yeni sesler,ritimlerüretme,ritmik ve tonal kavramları tanıma ve kullanma, çevreden gelen seslere ve müzik aletlerine karşı duyarlı olabilme becerisidir.
Şüphesiz yapılan birçok araştırmaya göre müzik ile uğraşan insanların problem çözebilme ,olayları geniş açılardan görebilme , nesneleri işlevleri dışında birçok alanda kullanabilme (pratik düşünebilme ) yetisine sahip oldukları görülmüştür. Örnek verecek olursam
Yapılan bir araştırmaya, VanderbiltBlair Müzik Okulu’ndan 20 klasik müzik öğrencisi ile,Vanderbilt Psikoloji bölümünden müzikle ilgisi olmayan 20 öğrenci katılmıştır. Müzik bölümü öğrencilerinin hemen hemen hepsi en az sekiz yıl müzik eğitimi almış öğrencilerdir. Çaldıkları enstrümanlar piyano, nefesli çalgılar, telli çalgılar ve vurgulu çalgılardır. Gruplar yaş, cinsiyet, eğitim, lise başarı seviyesi ve üniversite giriş puanları olarak karşılaştırılmıştır.
Araştırmacılar müzisyenlerle kontrol grubunun yaratıcı düşünme süreçlerini mukayese etmek için iki deney yapmışlardır. Birinci deneyde her iki gruba da ev eşyaları veya objeleri gösterilerek bunlarla yapılabilecek farklı fonksiyonları yazmaları istenmiş, ayrıca bazı kelime ilişkilendirme testleri de yapılmıştır. Bu deneyin kelime ilişkilendirme testinde müzisyenler kontrol grubuna göre daha fazla sayıda doğru cevap vermişlerdir. Araştırmacılar bu sonucun müzisyenlerin sözel yeteneklerinin daha iyi olduğunun bir göstergesi olduğunu ifade etmektedirler. Bu deneyin ev eşyaları veya objeleri ile oluşturulacak farklı fonksiyonlar bölümünde de müzisyenler çok daha yeni ve beklenmedik fonksiyonlar önermişlerdir.
İkinci deneyde, her iki gruba tekrar günlük kullanılan bazı objelerle yapılabilecek farklı fonksiyonlar önermeleri istenmiş, ancak bu kez beynin korteks bölümündeki kanlanma NIRS (near-infraredspectroscopy) yöntemiyle takip edilmiştir. Bu teknikle beynin nerelerine kan ve oksijen hareketi olduğu izlenerek, düşünme sırasında hangi bölgelerin aktif olduğu gözlenebilmektedir.
“Deneklerin günlük kullanılan bazı objelerle yapılabilecek farklı fonksiyonlar düşünmeleri sırasında müzisyenlerin beyinlerinin her iki yarım küresinin de aynı anda yoğun olarak aktif olduğu gözlenmiştir” diyen Folley, müzisyenlerin beyinlerinde oluşturdukları farklı ağlar sayesinde diğer insanlara göre daha farklı düşünen beyinler geliştirdiğini ve bilgiye karşı yaklaşımlarının daha farklı olduğunu vurgulamaktadır.
Araştırmacıların bulduğu diğer bir ilginç sonuç da müzisyenlerin zeka (I.Q.) seviyesinin müzisyen olmayanlara göre daha yüksek çıkmasıdır.
Lise ve üniversiteyi müzik bölümünde okuyan ve 10 yıllık öğretmenlik tecrübemde bu tür deneyleri birçok öğrencim üzerinde denemiş ve gerçekten sonucun yukarıdaki deney ile örtüştüğünü gözlemlemiş bulunmaktayım . edindiğim tecrübelerime ve aldığım eğitimlere dayanarak her çocuğun müziğe yönlendirilmesi gerektiğine inanıyorum .çünkü müzik hayattır kalbimizin attığı her an müzik ile yaşamak dileğiyle.
Gökhan TURAN
Okyanus Kolejleri Müzik ve Yetenek Ana Bölüm Başkanı
Şu an herhangi bir yorum yok. İlk yorumu yapmak ister misiniz?