Öğrenme stilleri, her öğrencinin yeni ve zor bilgiyi öğrenmeye hazırlanırken, öğrenirken ve hatırlarken farklı ve kendilerine özgü yollar kullanmasıdır. Bilgi alma şekline göre bu yollar üçe ayrılır:
- Görsel
- İşitsel
- Kinestetik (dokunsal)
Öğrencinin öğrenme ihtiyaçlarının anlaşılması ve giderilmesi için, ailelerin de öğrencinin öğrenme stillerini bilmesi ve ona göre davranması önemlidir. Bu stil, çocuğunuzu kendi kalıplarınıza sokmadan onların farklılıklarını gözeterek, onlara yaklaşmanızı sağlayacaktır.
Örneğin; görsel anne baba, kinestetik çocuklarını anlayamayabilir. Masada otururken çocuklarının, sürekli kıpırdanıp hareket etmelerinden rahatsız olabilirler. Çünkü kendileri böyle ders çalışmamışlardır ve çalışmamaktadırlar. İşitsel öğrenciler belki de müzikle dersi daha iyi anlamaktadırlar. Ders çalışırken müzik dinlemelerine izin verilebilir. Burada ölçüt, öğrencinin müzik dinlerken ders çalışması ile istenilen başarıya ulaşıp ulaşmadığıdır.
Öneriler:
Görsel öğrenen çocuklar:
- Renkleri kullanabilir. Yazarken ve okurken renkli kalemlerle not alabilir ve önemli yerlerin altını çizebilir.
- Öğrendiği bilgileri küçük kartlara yazarak çalışabilir. Bu kartları ayna, defter kapağı, dosya üzeri, pano ve kitaplık gibi yerlere yapıştırarak görünür hale getirebilir.
- Karmaşık konuları çeşitli şema ve grafiklere dönüştürebilir.
- Öğrenilmeye çalışılan konunun resminin ya da grafiğinin yapılması, konunun içeriğinin adım adım yazılması, konuya dair akıl haritasının oluşturulması öğrenmeyi pozitif anlamda destekler.
- Öğrenmekte zorlandığı konularla ilgili görsel video ve slâytlardan yararlanabilir.
- Öğrenmek için görsel posterler hazırlayabilir.
- Legolar, hamur oyunları, taklit oyunları, boyamalar ve kültürel etkinliklere katılım (özellikle çocuk tiyatroları) görsel zekânın gelişiminde önemlidir.
İşitsel öğrenen çocuklar:
- İşitseller konuşarak ve dinleyerek daha iyi öğrenirler. Arkadaşıyla çalışarak ya da öğrendiklerini size anlatarak bilgilerini daha kalıcı hale getirebilir.
- Konuları öğrenirken yüksek sesle okuyabilir.
- Ders çalışırken bilgileri, kendi sesinden kasetçalar, i-pod vb. cihazlara, daha sonra dinlemek üzere kayıt edebilir.
- Hatırlanması gereken bilgiler (tarih, yer ismi, .vb.) için çeşitli melodiler ve ritimler oluşturabilir. Bu melodilerin komik, saçma veya çılgınca olması öğrenmeyi kolaylaştırır.
Kinestetik/Dokunsal öğrenen çocuklar:
- Kinestetikler hareket ederek daha iyi öğrenirler. Çalışırken elinde kitap ya da kartlarla ileri geri yürüyebilir, yüksek sesle okuyabilir.
- Çalışırken, kendi istediği yerde ve şekilde çalışmasına izin verilebilir.
- Bir şeyler anlatacağı zaman ayağa kalkabilir ve tüm vücudunu kullanarak anlatabilir.
- Öğrendiği konuları dramatize ederek daha kalıcı hale getirebilir.
- Çalışırken bir şeyle oynamasına (elinde kalem çevirme, oyun hamuru yoğurma, …vb.) izin verilebilir.
- Öğrendiği konularla ilişkili, ellerini kullanabileceği çalışmalar yapabilir (Lego, oyun hamuru, kil, …vb.).
- Laboratuar çalışmalarıyla iyi öğrenirler. Evde deneyler yapmalarına izin verilebilir.
- Öğrendiği konuyla ilgili yaşayarak öğrenebileceği yerlere (müze, fabrika, tarihi yer, …vb.) geziler yapabilir.
Her çocuk başka bir dünyadır. O nedenle biri için iyi olan, diğeri için iyi olmayabilir. Burada verilen öneriler, tüm çocuklara aynen uygulanamayabilir. En iyi öğrenme yolunu seçme işi, kendilerine bırakılmalı ama verilen örnekleri denemeleri için teşvik edilmeli, kendilerine uygun yol ve yöntemleri geliştirmede de yardımcı olunmalıdır.
Hande İPEKLİ
Rehber Öğretmen
Ortaokul
2035
0
29 Mayıs 2017, Pazartesi
Şu an herhangi bir yorum yok. İlk yorumu yapmak ister misiniz?