Üniversitenin Kazandırdıklarını Çocuğunuza Doğru Bir Şekilde Aktarın
İlk-orta-lise 12 yıl süren bir öğrenciliktir. Bu öğrencilik yıllarında doydum sağlayamamış, mutlu olamamış bir öğrenci; üniversite giriş sınavlarıyla tekrar sınanmak istemeyebilir. Ancak her genç yaşantısında bir uğraş, bir amaç ister. Bunu hemen bulamasa da bu bir ihtiyaçtır, karşılanması gerekir.
Hazır olmadığı, kendini hazır hissetmediği bir sınava girmek istemiyor da olabilir. Anne-baba, çocuklarının bilgi ve becerisini objektif değerlendirmeli ve üniversite giriş sisteminin kolaylıklarını-zorluklarını tartmalı. Bunu niçin yapmalı derseniz, çocuğunun neyle karşı karşıya olduğunu anlamak, rehberlik etmek, gerçekçi olmak için.
Gencin hayatını ilgilendiren bu önemli meselelerde inatlaşmanın bir yararı olmayacağı gibi anne-baba-çocuk ilişkisine zarar da verecektir. Yükseköğrenime devam etme konusunda isteksiz olan bir genç için “Üniversite okumaktan başka şansın yok” şeklinde bir zorlama çözüm olmayacaktır. Bunun yerine çocuğumuzla “uzlaşabileceğimiz” bir çözüm aramalıyız. Hem okuyup hem iş hayatının içinde yer alabilir.
Üniversite okumayan ya da okula devam etmek istemeyen bir gence, “bak amcanın çocuklarına…” diye başlayan örnekler onu isteğimizin tam tersi yönde motive eder. Başarı hikâyeleriyle örnek vermeye kalkarsak o da yükseköğrenimi bırakmış, ilkokuldan sonra okumamış başarılı insanların örneklerini verebilir.
Yükseköğrenim konusunda onu ikna etmeye çabalamaktan başka, bu isteksizliğin nedenini anlama konusunda gayret göstermeli.
Belki ailesine maddi yük olmak istemiyor ve işe girerek ailesine destek olmak istiyordur.
Belki sınavlar konusunda kendine güvenmiyor ve aileyi hayal kırıklığına uğratmak istemiyordur.
Liseden sonra öğrenime devam etmesi için onun yeteneğine hitap eden bir kariyer planlaması yapılmalıdır. Böylelikle her birimiz için geçerli olan yapıp ettiğinde bir ‘anlam’ bulmasını sağlarız. Grafiti konusunda yetenekli bir öğrencinin dijital dünyada da tasarlayabileceği, renklendirebileceği bir alanlar vardır. Yeteneği bu yönde olan bir öğrencinin gelecek hayalini besleyecek yükseköğrenim doğal olarak motive edecektir. Başka örnekler de mümkün. Ders başarısı alkışlanacak puanlarla ifade edilmeyen, ancak insanların sağlıklı yaşamasına, serbest zamanlarını değerlendirmelerine yardımcı olmaktan mutluluk duyan turizm ve spor sektörlerinde kariyer yapacak gençler de var.
İyisimi onun doğal motivasyon kaynağı olan ‘yeteneğini’ tanımasına yardımcı olun.
Şu an herhangi bir yorum yok. İlk yorumu yapmak ister misiniz?