Okyanus Koleji - Kolej, Özel Okul, Ana okulu, ilkokul, ortaokul, Lise | Bilim Çocukları
Bilim Çocukları
Bilim Çocukları

Bilimin Bilinmeyenleri


Bilim; neden, merak ve amaç besleyen bir olgu olarak günümüze kadar birçok alt dala bölünmüş, insanların daha iyi hayat şartlarına kavuşmasına, var olmayan olguları bulmasına ve yeni şeyler öğrenmesine ön ayak olan genellemedir. Bilim sanat tarafından temelleri atılmış olup her aşamada sanat ve yaratıcılıkla beslenerek insanların hayat koşullarını iyileştirmek için yapılan çalışmaların bütünüdür.

“Eğitimde sadece anlatmak ve göstermekle yetinilmemeli. Aynı zamanda uygulama ve aktif katılım sağlanmalı. Entelektüel eğitimin hedefi zekâyı şekillendirmek ve entelektüel kâşifler üretmektir. Hafızayı doldurmak yoğun ve derin öğrenme değildir.”

“Çocuklar yalnızca kendi keşfettikleri şeyleri gerçek anlamda kavrayabilirler. Onlara bir şeyleri şipşak öğretmeye kalkıştığımızda, bu şeyleri kendilerinin yeniden keşfetmelerini engellemiş oluruz.”

                                                                                                                                                                                                                                             Jean Piaget

Çocuklar doğaları gereği sorular sormaya, etraflarını incelemeye, yeni şeyler keşfetmeye ve araştırma yapmaya çok küçük yaşlarda başlarlar. Çocukların öğrenmek için en büyük motivasyonu merakıdır. Meraklı çocuk gün boyunca etrafında olan olayları anlamaya, gözlemlemeye çalışır ve anlayamadıklarını da sorarak öğrenir. Çocuğun gözlemleri, araştırmaları çevresi tarafından bilgiyle desteklenirse çocuğun bilime olan ilgisi artar.

Çocuğun bilime ve teknolojiye olan merakı nasıl artırılabilir?

Çocuk için ilk eğitim yeri evidir. Onun için keşfetmesini ve öğrenmesini destekleyecek ortamın sunulması çok önemlidir. Evin içinde bir yerin yasaklanması, kapatılması çocuğun merakını bir yandan arttırırken bir yandan da keşfetme duygusunu köreltebilmektedir.

Çocuğun sorularını geçiştirmeyin, ertelemeyin, sabırlı olun. Bilmediğiniz bir soru olduğunda da birlikte araştırın böylece çocuk da bilime ulaşma yollarını öğrenecektir.

Çocuğun bilimsel sonuçlara ulaşması için neden-sonuç ilişkisi kurabileceği sorular yöneltin.

Çocuk ile birlikte evde deneyler yapın. Evde uygulayabileceğiniz basit deneylerin çocuğun bilimsel düşünme becerilerini geliştirmesi kaçınılmazdır.

(http://www.egitimpedia.com/cocuklarla-birlikte-yapabileceginiz-alti-basit-bilimsel-deney/​)(​htt ps://onedio.com/haber/cocuklari-basarili-bir-bilim-insani-olmaya-yonlendirecek-11-eglenceli-de ney-681901​)

Çocuk ilkokula başladığında özellikle fen bilgisi derslerinin önemi vurgulanmalı ve çocuğun derste öğrendikleri mutlaka pekiştirilmelidir.

Bilim dergilerine abone olmak, çocuk ile birlikte dergiyi okumak ve bilgiyi paylaşmak çocuğun bilime olan tutumunu etkileyecektir.

Çocuk ile birlikte bilim ve teknoloji merkezlerini ziyaret etmek ve bilimle uğraşan kişilerle tanıştırmak çocuğun bilimi daha somut algılamasına sebep olacaktır.

Teknolojik gelişmelerden yararlanarak bilimsel verilere ulaşmak artık çok kolay. Bu sebeple teknolojinin bilim ile ilişkisi tanıtılarak çocuk için yeni ufuklar açılmalıdır.

Çocuğun ilgilendiği spesifik konular üzerinde yeteneği keşfedilerek, ilgisi ve bilgisi desteklenmelidir

 

BİLİMSEL ETKİNLİKLERİNİN ÇOCUKLARA SAĞLADIĞI FAYDALAR

Deneyerek, yaparak öğrenmesini, bilgilerini arttırmasını, gözlem ve deney yeteneklerini geliştirmesini, çevresindeki olaylara karşı daha duyarlı olmasını ve dikkatli gözlem yapmasını sağlar.

Böylece çevresini tanımasına ve sevmesine katkıda bulunmasını, problem çözme becerisini geliştirmesini, günlük yaşamlarıyla ilgili araç-gereç ve malzemeyi ve bununla niteliklerini tanımasını, merak duygusunu, sorulara cevaplar arayıp-bulmasını, kavram gelişimini sağlaması, dil gelişimine ve mantık yürütme becerilerini geliştirmesine yardımcı olması, çeşitli konularda fikirler üretmesini, bunları öğretmen ve arkadaşlarıyla tartışabilmesini sağlar.

Yaratıcı düşünme becerilerini kazanmasını, kendine güvenen bireyler olmasını sağlar.

0-6 yaş gurubu çocukları psikomotor yönden gelişimine de katkıda bulunur.

Fen ve doğa etkinlikleri sırasında çocukların hareket etme ihtiyaçları karşılanır.

Küçük ve büyük kaslarını kullanmak, duyu organlarını kullanmak ve bedensel koordinasyonunu sağlamak, nesnelerin ortak özelliklerini ve farklılıklarını ayırt etmesini sağlamak, grup faaliyetlerine istekle katılmasını ve iş birliği yapmasını, kendi bedenine karşı olumlu tutumlar geliştirmesini, sağlık ve beslenme kurallarına uymasını, temel eğitim için fen bilgisine ilişkin gerekli kavramları geliştirmesini sağlar.

“Çocuklar bilgiyle doldurulacak boş çuvallar değil bilginin etkin yapıcılarıdır, sürekli olarak kendilerine özgü kuramlar yaratıp bunları sınarlar”

 

                                                                                                             Jean Piaget

 

Unutmayalım ki; küçük yaştan itibaren ailesi ve çevresi tarafından araştırmaya, keşfetmeye olan merakı desteklenen her çocuk bilim insanı olmasa da en azından sorgulayan, bilgiye en doğru yoldan ulaşmaya çalışan bireyler olacaklardır. Ezberleyerek öğrenen bireyler yerine, bilgiyi yaşayarak öğrenen bireyler olacaklardır.

 

Melis DİNÇ

 

Okyanus Kolejleri Proje Sorumlusu


  • Paylaş

Lise 2341 0 28 Ekim 2016, Cuma

E-Bülten Üyeliği
Yorumunuzu Yazınız
Yorumlar

Şu an herhangi bir yorum yok. İlk yorumu yapmak ister misiniz?

FORMU DOLDURUN
KAYIT VE ÜCRET İÇİN
SİZE HEMEN DÖNELİM

Arama

Kişisel Verilerin Korunması Politikası - Çerez Politikası - Çerez Ayarları